Spelledarens sida

The one who tell the stories rule the world

Pressmeddelande från Järnringen

En gång i den grå forntiden, närmare bestämt 1984 släppte Äventyrsspel det mest klassiska av klassisk svenska rollspel – Mutant. Detta fantastiska spel levde och frodades i välgång och lycka jämsides med sin lite större tärningsbroder Drakar och Demoner fram tills dess att mörka hot for fram över nittiotalshimlen, eller på ren svenska – försäljningssiffrorna började dala. Detta spel har funnits i några skepnader, skapelser av flera olika huvudmän. Järnringen släppte Mutant – Undergångens Arvtagare innan de lämnade över stafettpinnen till Fria Ligan. Sen försattes företaget i konkurs, tror jag. Nu har det hur som helst rest sig ur askan igen och är på väg att släppa ett nytt spel, ett fantasyspel. Jag fick ett pressmeddelande om Symbaroum:

Fantasyrollspelet Symbaroum utspelar sig i och omkring det vidsträckta skogsbältet Davokar; en uråldrig skog, en skog med ett mörkt förflutet och ett ännu mörkare hjärta. Det är en skog som inte får störas och vars spetsörade väktare tillgriper våld mot alla som kränker de fridstraktat som stämplats av många, sedan länge döda, människofurstars sigill. Traktaten har inte hotats på århundraden. Inte på allvar. Förrän nu.

(Saxat från www.jarnringen.com)

Jag har läst det som går att läsa på deras hemsida och spelet verkar väldigt välskrivet och det borde vattnas i munnen på envar svensktalande rollspelsräv runt 40 år. Frågan är bara om inte marknaden börjar mättas snart. Det spottas ut spel från alla håll och kanter.

Hursomhelst, läs mer om Symbaroum på www.jarnringen.com/inblick och hjälp gärna till att kickstarta (ja, detta borde vara ett vedertaget verb nu) spelet. Och läs pressmeddelandet.

Föregående

Husregel: Bonus Tokens

Nästa

Speltest: Dungeon Command

6 kommentarer

1. Mathias Stenman

Hej jag söker material till mutant undergångens arvtagare!

Saker jag vet finns och söker bland annat är:

Heliografstation 44 svarar ej, ett SSK äventyr, har ingen aning om vilket år det är ifrån.
    Muskö Zonmara ett BSK äventyr 2005, författare Carl Älgeskog Carlsson.
    Det förlorade Paradiset ett BSK äventyr 2004 eller 2006
    Vredens Druvklot till BSK/Borcon 2003
    Ön ett äventyr Sävcon VII
    Avsågade mutanter med hagelgevär (eller vad det tvärt om?)
    Augustin (hjulångare)
    Webbmaterial: Arbeta i fon Rijns bolag
    Addon om Uddezonen
    Helvetesmaskinen, författare Elof Andersson

Vet du någonting on Mutanten med monofilamentpiskan? Jag har äventyret men det skulle komma mer till det man det kom inte, av vad jag kan få reda på.

Jag letar även efter exemplar av fanzinet Den Fjättrade Gåsen 1 – 4 samt nättillägg som släpptes till tidningen specifikt ”DFG8-Fronten.pdf” är intressent. Har varit i kontakt med Peter Lexelius och det var en dead end. Mycket försvann i en flytt.

Och fanzinet Traffaut, det enda jag vet är att Hans Stenström var Redaktör med epost hans@traffaut.cjb.net som inte fungerar.

Det finns en person som går/gick under alias Psybiorg, han skrev en äventyrmodul som jag funnit i två utkast ”Beringia Fjärran Västern och Vidare” och ”Troms Fribyggare och Nordfarare” jag få tag på en komplett version eller om man kan få tag i författaren.

Om du vet om någon som har sparat något från gamla Järnringens låsta SL forum “Biobunkern” som forumtrådar, eller äventyren jag nämner nedan eller vad som hälsat där ifrån så vore jag mycket tacksam.

När mörkret faller
    Barmhärtighetens ängel
    Att döda en retsam fågel
    Affären Donna Bula – äventyrsuppslag
    Liljägargeneral Jakobinus Håård
    Bladd in, Bladd ut
    Ett Mindre äventyr
    Jack the riper (låååååååångt)
    En padda i klistret
    Nordholmska miniscenarion
    Älges annorlunda äventyr
    Musköligan

Men all allt är av intresse. Det vill säga officiella konventäventyr eller hemmagjorda äventyr, annan information som till exempel äventyrs platser, egna mutationer, värds beskrivningar, kartor och ritningar, nya yrken och färdigheter eller husregler. Som sagt allt är av intresse så länge det är till undergångens arvtagare. Detta är för privat bruk och kommer inte att spridas vidare jag lovar och svär på heder och samvete.

MVH Mathias Stenman

• Niclas Magnusson

Tyvärr, det är inget jag har

• Mathias Stenman

Vet du någonting om något av det jag nämnde, om du kände bara vet namnet på en av författarna till äventyren eller vad som helst så vore det en stor hjälp

MVH Mathias

2. Niclas Magnusson

Tyvärr inte, känner inte till några av titlarna mer än Den fjättrade gåsen (som också försvunnit i någon flytt även här)

• Mathias Stenman

Japp, men då får jag tacka för mig. Tack att du svara.

Som en sista fråga, vet du om någon annan person som jag kan vända mig till för att fortseta mit sökande?

MVH

• Niclas Magnusson

Tror det bästa sättet att få något svar är olika Mutantrelaterade Facebookgrupper, alternativt fråga i något forum, exempelvis på rollspel.nu.