Jag satt idag och funderade på en sak jag tänkt en del på under den rollspelande delen av mitt liv, nämligen det med skador i strid. Jag har nog aldrig stött på ett speciellt vettigt system för detta. I tidernas begynnelse (läs Dungeons & Dragons 1ed eller kanske rentav pre-1ed, vi snackar 70-tal iallafall) gjorde alla vapen en enhetlig skada (1T6). I senare utgåvor kom en lite bredare facett av vapenskador när man började använda fler skador. Eftersom kortsvärdet ansågs vara standardvapnet gjorde det 1T6 i skada, när den lite mindre kniven gjorde lite mindre skada (1T4) och de större vapnen (långsvärd och tvåhandssvärd exempelvis) gjorde lite mer i skada (1T8 respektive 1T10). Eller något sånt, jag spelade inte detta spel på den tiden så jag vet inte hur det fungerade riktigt men något sånt var det.

Ok, så ett svärd gör alltid per automatik mer skada än en kniv, trots att kniven är mycket mera effektiv i vissa situationer? Och om man har en skadebonus är +1 betydligt mer värt om det man ökar är 1T4 än 1T8. Detta är orimligt helt enkelt, men alla försök (ja, jag generaliserar) gör bara systemet bökigt, onödigt avancerat och med tiden ospelbart.

Vissa spel har gjort försök att avvika från gängse normer, med varierande framgång. På ett sätt gillade jag Rolemasters system. Beroende på hur bra man slår med träffslaget gör man mer antal poäng i skada. Sen slår man dessutom utöver det ofta på en tabell för kritiska träffar vilket gör en för vapnet och anfallstypen mer specifik skada. Det fanns en eller flera tabeller per vapen, om vapnet tillät att man använde det på olika sätt (skärande, stötande eller krossande skador exempelvis).

Fria Ligan har gjort ett system som fungerar ganska bra. Man slår ett visst antal sexsidiga tärningar beroende på hur bra man är. Säg att man har 2 i egenskapen, 1 i färdigheten och 1 i prylen, då slår man (2+1+1=) 4 tärningar. Slår man minst en sexa har man träffat. Då gör man ett bestämt värde i skada beroende på vapen. Till det lägger man en siffra som är samma som antalet sexor utöver den första sexan (som ju ”bara” avgör att man träffade). Summan av detta blir skadan. Eller hur det nu var.

Jag tänkte nu presentera utkastet för ett endast en gång genomtänkt och aldrig speltestat system: Man slår för att träffa. Antingen missar man och då händer inget, eller så träffar man och då tar man en i skada. Efter ett antal såna skador kolar man, eller svimmar eller blir oförmögen att agera eller vad som nu är tillämpbart. För varje gång man träffar, o man träffar lite bättre än bara träffar så bestämmer situationen vad som händer. Den som träffar bestämmer utifrån situationen. Om rollpersonen träffar bestämmer spelaren vad som händer, men om det är en av spelledaren kontrollerad varelse bestämmer SL. Detta förutsätter en mogen spelgrupp, som inte koboldspelar, och spelledaren har veto.

Det där med en poäng i skada kan man variera med vapnet eller så kan det bero på vilket kroppspoäng man har, men om man har 3T6 Kroppspoäng kan det kanske fungera. En poäng är alltid en poäng, och vissa SLP bör backa redan då, men vill man kan man hålla på en stund. Men det krävs lite bättre slag för att avsluta striden.

Och vad betyder att man slår lite bättre än bara träffar? Jag tänker att det exemplifieras bäst. Om man kör ett procentbaserat system och har 50%, då kanske 25 eller lägre blir en speciell träff. 26-50 ger 1 poäng. 51+ ger 0.

Finns det något bra vapenskadesystem där ute? Och nu menar jag inte reglerna för atomvapen i Efter Ragnarök!