Spelledarens sida

The one who tell the stories rule the world

Alignment

I spel som Dungeons & Dragons och Pathfinder väljer varje spelare en livsåskådning till sin rollperson. Även alla monster har ett sådant och ibland även länder och städer. Vad är då livsåskådning? Livsåskådning är ett verktyg för att utveckla din rollpersons identitet. Det finns inga förbud och annat knutet till detta men du bör spela din rollperson efter din livsåskådning, och om du inte gör det kanske du gör rätt i att byta livsåskådning så att denna bättre passar in i sättet du spelar din rollperson.

I nyss nämnda spel jämför man lag mot kaos samt godhet mot ondska. På detta vis får man en matris med nio möjliga livsåskådningar och varje levande väsen tillhör exakt en av dessa.

Lag mot kaos

Följer du Lag talar du sanning, håller ditt ord, respekterar auktoritet, seder och bruk, samt dömer de som faller till korta för dessa. Lutar du mer åt Kaos följer du ditt samvete mer, avskyr att bli tillsagd vad du skall göra, samt föredrar nya idéer framför traditioner. Du håller sitt ord om det passar dig.

Godhet mot ondska

Goda personer skyddar oskyldigt liv, onda personer har inga moraliska betänkligheter när det kommer till att utnyttja och skada andra i vinstsyfte eller för underhållning.

Neutral då?

Mellan båda dessa motsatser finns en neutral vinkling också, som innebär att man inte riktigt tagit ställning, eller det inte direkt väger över åt ena eller andra hållet. I förhållandet mellan Lag och kaos betyder neutral har viss respekt för auktoritet och känner inte behovet att vare sig lyda eller motsätta sig denna. Generellt är denne person ärlig men kan tala med kluven tunga för att skydda sig själv.

I förhållandet mellan godhet och ondska betyder neutral att man inte dödar oskyldiga men saknar det fullständiga engagemanget att utsätta sig själv för för stor fara för att skydda andra.

Detta gör att man får välja mellan en av följande livsåskådningar:

  • Lag-god: Lawful-good
  • Lag-neutral: Lawful-neutral
  • Lag-ond: Lawful-evil
  • Neutral-god: Neutral-good
  • Neutral-neutral – kallas True Neutral.
  • Neutral-ond: Neutral-evil
  • Kaotisk-god: Chaotic-good
  • Kaotisk-neutral: Chaotic-neutral
  • Kaotisk-ond: Chaotic-evil

Vissa raser och klasser har begränsningar på vilka livsåskådningar man får tillhöra, men utöver det står det dig ganska fritt att välja. Beroende på äventyr/kampanj/äventyrargrupp/spelledare kan det dock vara direkt olämpligt att använda en livsåskådning som innehåller ondska.

Du kan läsa mer om livsåskådning i Pathfinder Reference Document.

Spelledareslacken

Det finns ett spelledareteam på Slack, där spelledare (och spelare) kan samlas och diskutera spelledarerelaterade saker, eller rollspelsrelaterade saker överhuvudtaget. Det är en invite-only, så be mig eller någon annan om en inbjudan. Glöm inte att säga vilken e-postadress du vill ha inbjudan till.

Nytt år, nya äventyr

Spelledarens sida vill tillönska alla ett riktigt fint spelår 2017. Måtte tärningsgudarna för evigt stå vid din sida.

Antimedeltid

Jag läste ett blogginlägg där författaren diskuterade huruvida fantasyrollspel verkligen är så medeltida. Detta är något jag länge har funderat på utan att veta om det. Framförallt stycket med pengar var tankeväckande. Att rikedom mäts i klingande guldmynt och juveler snarare än landegendomar och kreatur gör att spel som Dungeons & Dragons inte är så medeltida. Min upplevelse är att många spel, exempelvis Drakar och Demoner inte är så styrda kring att döda monster och ta deras skatter och är nog därför lite mera verklighetstrogna (om man nu kan säga så om ett fantasyrollspel).

En annan sak författaren ondgör sig över är frånvaron av det feodala systemet.  Detta gav mig lite insikten att man nog bör läsa på väldigt mycket om det medeltida livet om man vill skapa en egen fantasyvärld. Ja, ifall den skall utspela sig i en medeltida värld vill säga.

Är det någon som har några bra källor som kan ligga till grund för en hemmasnickrad värld?

Nya gamla inlägg

Nu har jag flyttat över en del gamla inlägg från tidigare bloggar (läs WordPressinstallationer, red.anm.) så alla spelrelaterade inlägg finns på ett och samma ställe, nämligen här på spelledare.se.

Eventuellt följer inte alla bilder och liknande med, men det är smällar man får ta. Kanske kan flytta över dessa med, eller också gör jag inte det då det är ganska gamla och inaktuella saker ändå skulle jag tro.

Ser du några konstigheter, säg det då till mig är du gullig.

Skador i strid

Jag satt idag och funderade på en sak jag tänkt en del på under den rollspelande delen av mitt liv, nämligen det med skador i strid. Jag har nog aldrig stött på ett speciellt vettigt system för detta. I tidernas begynnelse (läs Dungeons & Dragons 1ed eller kanske rentav pre-1ed, vi snackar 70-tal iallafall) gjorde alla vapen en enhetlig skada (1T6). I senare utgåvor kom en lite bredare facett av vapenskador när man började använda fler skador. Eftersom kortsvärdet ansågs vara standardvapnet gjorde det 1T6 i skada, när den lite mindre kniven gjorde lite mindre skada (1T4) och de större vapnen (långsvärd och tvåhandssvärd exempelvis) gjorde lite mer i skada (1T8 respektive 1T10). Eller något sånt, jag spelade inte detta spel på den tiden så jag vet inte hur det fungerade riktigt men något sånt var det.

Ok, så ett svärd gör alltid per automatik mer skada än en kniv, trots att kniven är mycket mera effektiv i vissa situationer? Och om man har en skadebonus är +1 betydligt mer värt om det man ökar är 1T4 än 1T8. Detta är orimligt helt enkelt, men alla försök (ja, jag generaliserar) gör bara systemet bökigt, onödigt avancerat och med tiden ospelbart.

Vissa spel har gjort försök att avvika från gängse normer, med varierande framgång. På ett sätt gillade jag Rolemasters system. Beroende på hur bra man slår med träffslaget gör man mer antal poäng i skada. Sen slår man dessutom utöver det ofta på en tabell för kritiska träffar vilket gör en för vapnet och anfallstypen mer specifik skada. Det fanns en eller flera tabeller per vapen, om vapnet tillät att man använde det på olika sätt (skärande, stötande eller krossande skador exempelvis).

Fria Ligan har gjort ett system som fungerar ganska bra. Man slår ett visst antal sexsidiga tärningar beroende på hur bra man är. Säg att man har 2 i egenskapen, 1 i färdigheten och 1 i prylen, då slår man (2+1+1=) 4 tärningar. Slår man minst en sexa har man träffat. Då gör man ett bestämt värde i skada beroende på vapen. Till det lägger man en siffra som är samma som antalet sexor utöver den första sexan (som ju ”bara” avgör att man träffade). Summan av detta blir skadan. Eller hur det nu var.

Jag tänkte nu presentera utkastet för ett endast en gång genomtänkt och aldrig speltestat system: Man slår för att träffa. Antingen missar man och då händer inget, eller så träffar man och då tar man en i skada. Efter ett antal såna skador kolar man, eller svimmar eller blir oförmögen att agera eller vad som nu är tillämpbart. För varje gång man träffar, o man träffar lite bättre än bara träffar så bestämmer situationen vad som händer. Den som träffar bestämmer utifrån situationen. Om rollpersonen träffar bestämmer spelaren vad som händer, men om det är en av spelledaren kontrollerad varelse bestämmer SL. Detta förutsätter en mogen spelgrupp, som inte koboldspelar, och spelledaren har veto.

Det där med en poäng i skada kan man variera med vapnet eller så kan det bero på vilket kroppspoäng man har, men om man har 3T6 Kroppspoäng kan det kanske fungera. En poäng är alltid en poäng, och vissa SLP bör backa redan då, men vill man kan man hålla på en stund. Men det krävs lite bättre slag för att avsluta striden.

Och vad betyder att man slår lite bättre än bara träffar? Jag tänker att det exemplifieras bäst. Om man kör ett procentbaserat system och har 50%, då kanske 25 eller lägre blir en speciell träff. 26-50 ger 1 poäng. 51+ ger 0.

Finns det något bra vapenskadesystem där ute? Och nu menar jag inte reglerna för atomvapen i Efter Ragnarök!

Omtaget

Denna sida har som den återkommande besökaren kanske märkt bytt skepnad till och från, innehåll har lagts till som inlägg, forum installerades och togs bort och mycket annat och jag kände för ett tag sen att det var dags för ett rejält omtag av alltihopa.

Dessutom har mitt spelande börjat ta fart igen efter några år i träda och mycket av våra spelsessioner har spelats in och publicerats som en podcast. Det var mycket därför jag gjorde detta omtaget, och sidans nuvarande form är jag ganska nöjd med. Här finns en blogg (även om den i skrivande stund tituleras Nyheter), här finns ett diskussionsforum, en wiki och även de nyss nämnda podavsnitten publicerade. Skulle något eller några av dessa delsidor visa sig inte kan de säkerligen förändras eller rentav försvinna men förnärvarande är tanken att detta skall bli något bestående.

Domänen detta baseras på är ju spelledare.se. När jag registrerade den hade jag en liten idé om att göra en fri, elektronisk spelledareguide1 men huvudanledningen var att jag ville ha en cool rollspelsinfluerad epostadress.

Tanken med vad jag skall skriva här i bloggform är kanske inte längre den ultimata guiden för hur man spelleder ett rollspel utan mer mina egna tankar och funderingar i ämnet, blandat med egna erfarenheter. Om mitt spelande gått på sparlåga har spelledandet med bara några få undantag nästan helt dött ut. Ambitionen och lusten att dra igång detta igen finns dock här och i så fall hade jag tänkt att använda denna blogg för att… ja, för att vadå egentligen? För att använda ihop med mitt spelledande. Vad gör vi? Varför gör vi så? Ungefär så. Och att dokumentera så mycket som möjligt av detta i podden.

Det första jag har att fundera på är vad för regelsystem jag skall sätta mig in i, för det kommer jag behöva göra. Man kan väl regeltekniskt säga att jag på sätt och vis börjar om på ny kula. Förr i tiden kunde man regelböcker utantill, men så är inte fallet längre och jag skulle behöva lägga ganska mycket tid på att lära mig systemet, och sen även få mycket praktik för att få någon slags rutin på det.

Innan jag väljer regler kanske jag bör få klart för mig vad för genre jag vill spelleda. Fantasy? Science fiction? Postapokalyps? En historisk miljö? Nutid? Skräck? Och sen då även regler, D20? Basic Roleplaying? Något annat?Nä, detta är nog ett ämne för ett helt annat inlägg. Skriv gärna något i kommentarsfältet om du vill.

1) Det ser inte snyggt ut att översätta ”Dungeon Master Guide” rätt av, så den skulle definitivt inte heta så

Spelhålan

spelhalanJag beställde en skylt av Skyltmax som åkte upp i min nyligen inredda, men inte riktigt färdigställda spelhåla. Leveransen av skylt gick snabbt, men efter att jag fått ett meddelande om att den var levererad så hände inget. Efter en och en halv vecka ungefär hörde jag av mig och sa detta. Efter en bekräftelse på att de hade rätt adress skickade de en ny, och ett par dagar senare låg två skyltar i min brevlåda. Posten hade alltså inte tappat bort den första utan fördröjt den. Det är väldigt dålig stil av Posten måste jag säga: företag som väljer att skicka saker med Posten kan få väldigt dålig publicitet av Postens dåliga rutiner eller vad detta problem än beror på. Nu har jag i alla fall en skylt på dörren så man ser var man är nånstans. Eller jag har två skyltar rättare sagt, så man ser var man är oavsett om dörren är stängd eller öppen.

Inredningsmässigt så kommer mina på IKEA inhandlade Ekenäsetsoffor och –fåtöljer äntligen till sin rätt. De köptes som spelmöbler och kommer äntligen att användas som spelmöbler. De är riktigt sköna att sitta i, när man sitter upp. De funkar inte alls som tv-soffor.

spelrummet

I begynnelsen…

Spelledarens sida har nu fått en liten ansiktslyftning. Istället för att bara vara en pod, eller bara vara en wiki är det nu en sida där allt är länkat ifrån.

Spelledarens pod

Vi har givit oss i kast med att skapa en podcast – Spelledarens pod. I skrivande stund ligger där två avsnitt, båda inspelningar av vårt testspelande av Fria Ligans spel Genlab Alfa, spelet som återintroducerar de muterade djuren i Mutant.

Tanken är att göra mer än bara spela in spelsessioner, utan tanken är att det även ska bli spelprat på något sätt. Kom gärna med tips i kommentarerna eller så.

Läs mer på Fria Ligan.

Lyssna på Spelledarens pod.

Sida 1 av 2

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén